• Bel met MediPreventiePersoonlijk en deskundig advies
  • Leverbelofte van MediPreventieVoor 16 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf 99 euroGratis verzending vanaf €99,-
MediPreventie [email protected] +31 (0)74-2911110
0 Winkelwagen
0
Type Sportbal
  1. VoetbalVoetbal
  2. Fitness balFitness bal
Fitness bal
Selectie verfijnen
Diameter
  1. 12 cm (1)
  2. 18 cm (1)
  3. 19 cm (6)
  4. 26 cm (1)
  5. 55 cm (1)
  6. 65 cm (1)
  7. 75 cm (1)
Kleur
  1. Geel (2)
  2. Rood (3)
  3. Groen (4)
  4. Blauw (5)
  5. Zwart (8)
  6. Beige (1)
  7. Roze (4)
  8. Grijs (1)
Merk
  1. Bosu (2)
  2. Dittmann (4)
  3. Mambo Max (16)
  4. MSD-Band (1)
Prijs
€ 0 € 190 € 0 tot € 190

Fitness bal

Fitness bal voor diverse fitness oefeningen, revalidatie, fysiotherapie of zwangerschapsoefeningen. Er zijn veel verschillende oefeningen uit te voeren met een fitnessbal. Dit ter verbetering van de balans, coördinatie en fitheid. Een fitness bal is multifunctioneel en gemakkelijk toe te passen in verschillende trainingsprogramma's. Kijk ook in ons uitgebreide assortiment voor diverse sportartikelen.

1 - 16 van 22 producten

Sorteer op:

1 - 16 van 22 producten

Sorteer op:

fitness-bal

Fitnessbal gebruiken

De fitness bal zoals wij hem kennen kent zijn oorsprong in Italië. In 1963 heeft een Italiaanse plasticfabrikant de allereerste fitnessbal gemaakt. De fitnessbal werd in eerste instantie gebruikt bij de behandeling van pasgeboren kinderen en peuters. Later werden de ballen ook gebruikt voor de behandeling bij volwassenen. Toen ontdekte Amerika deze fitness bal. Hier noemden ze het een zogeheten Swiss Ball. Dit omdat ze de fitnessbal vanuit Zwitserland hadden leren kennen. Tegenwoordig kent bijna iedereen de ballen wel en worden ze in allerlei aspecten gebruikt. 

De maten van alle fitness ballen verschillen. Je lichaamslengte is bepalend voor de ideale maat van de gymbal. Alle fitnessballen zijn gemaakt van een elastische kunststof. Een goede gymbal voorkomt dat er plotseling drukverlies kan ontstaan. Ons aanbod bestaat uit verschillende fitness ballen met diameters van 55 cm, 65 cm en 75 cm. 

Oefening fitness bal

Er bestaan uiteenlopende balansoefeningen voor de fitness ballen, waarmee je allerlei spiergroepen kunt trainen. Het is zelfs mogelijk om een compleet trainingsschema uit te voeren, waarbij de gymbal je enige hulpmiddel is. Je kunt ander oefenmateriaal gemakkelijk combineren met een fitnessbal. Zo kun je dumbbells of andere gewichten gebruiken, terwijl je ligt op de gymbal. Veel sporters gebruiken de fitness bal voor buikspieroefeningen, maar er bestaan ook goede oefeningen voor het trainen van de rug en billen. Bekende oefeningen met de gym bal zijn onder meer de overhead ball squat, wall squat, standaard plank en ball lunge. Hieronder speciaal een aantal oefeningen kort uitgelegd. 

Met de overhead ball squat zet je zowel je armen als benen aan het werk. Je voert deze oefening uit door de fitness bal met gestrekte armen vast te houden en de fitness bal boven je hoofd te houden. Vervolgens voer je een squat uit. Doordat je de gymbal boven je hoofd houdt, train je je armen en schouders en moet je lichaam nog harder werken om in balans te blijven. Je traint hiermee je benen, billen, armen en schouders.

De wall squat heeft veel weg van de oefening hierboven. Alleen voer je dan de oefening uit tegen de muur. Ga voor de muur staan en plaats de gymbal tussen je rug en de muur. Let er wel op dat het een gladde muur is! Zo voorkom je slijtage aan de fitness bal. Terwijl je een van de fitness ballen tussen jou en de muur hebt, zak je langzaam in een squat houding, terwijl die gymbal tussen je rug klemt. Het is de bedoeling dat de bal niet weg mag vallen. 

Verhoog de intensiteit van de oefening door de standaard plank uit te voeren met een fitnessbal. De bal is natuurlijk instabiel en wanneer je dit toevoegt aan je oefening zorg je voor een extra zware workout. Laat je ellebogen en onderarmen op de bal rusten en zet je voeten naar achter totdat je lichaam in een rechte lijn staat. Houd deze positie vast zo lang je kunt, maar werk toe naar sets van 60 seconden. Als je jezelf een extra uitdaging wil geven kun je de plank ook met gestrekte armen uitvoeren.

De ball lunge is eigenlijk een simpele en bekende oefening, maar dan in een nieuw jasje. Door de instabiliteit die de fitness ballen je geven, wordt de oefening zwaarder. Ga rechtop staan en leg de bal achter je. Leg vervolgens de bovenkant van je rechtervoet boven op de bal en stap met je linkerbeen naar voren. Zak langzaam door je linkerknie en zorg ervoor dat je knie achter je voet blijft. Hiermee houd je de belasting op je knie op een minimaal niveau. Kom vervolgens langzaam omhoog. Je zult door de instabiliteit  waarschijnlijk wat gaan wiebelen of trillen. Deze oefening is moeilijker dan de bovengenoemde oefeningen. 

Volg ons op Facebook en Instagram voor de laatste nieuwtjes en om op de hoogte te blijven van de nieuwste producten.

meld u aan
Op dehoogteblijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Facebook Twitter Google+